Page 65 - Ekonomik Rapor 2021
P. 65
Görsel 24. Geleneksel Zeytinyağlı Sarma, Keşkek ve Sura Yemeği Fotoğraflar: Burhaniye
Belediyesi Arşivi
Bölgede yüzyıllardır var olan zeytin hem tarımsalhem de turistik bir ürün olma
özelliğigöstermektedir. Zeytin ve zeytinyağı, gıda olarak kullanımının yanı sıra sabun, kolonya, tıbbi
bitki, çay ve hediyelik eşya (el sanatları) alternatifleriyle de turistler için vazgeçilmez bir turizm
ürünü hâline gelmiştir. Burhaniye doğal ve kültürel güzellikleri, coğrafi konumu, iklimi ve zeytin
varlığı ile zeytin ve zeytinyağı turizmiaçısından önem arz etmektedir. Zeytin/zeytinyağı üretiminin
arkasındaki süreci merak ederek bilgi toplamak, tadım aktivitelerine, gastronomik etkinliklere ve
hasat turlarına katılmak ya da zeytinyağı üretim atölyelerini ziyaret ederek bu süreci bizzat
deneyimlemek isteyen kişilerin varlığı, bölgenin zeytinyağı turizmi potansiyelini ortaya koymaktadır.
Zeytin ve zeytinyağının Burhaniye turizmine katkı sağlaması ve zeytin kültürünün korunarak gelecek
kuşaklaraaktarılması amacıyla bölgedeçeşitli çalışmalar gerçekleştirilmiş olup bazıları hâlen devam
etmektedir. Bu çalışmalardan en önemlisi Burhaniye Ticaret Odası’nın 2019 yılında Türk Patent
Enstitüsü’ne başvurusuyla 11.08.2020 tarihinde tescil edilen “Burhaniye Zeytinyağı Coğrafi
İşareti”dir. Bununla birlikte Burhaniye Ticaret Odası tarafından uygulanansertifikalı organik tarım
üretimi ve zeytinyağı tadımlaboratuvarının kurulması bölgeninzeytin turizmi imajı açısından bir diğer
önemli projesidir.
Sonuç olarak gastronomi turizminin bir unsuru olan zeytin/zeytinyağı turizmi birçok turizm türü
(gastronomi turizmi, agro turizm, ekoturizm, kültür turizmi, kırsal turizm) ile entegreedilebilmekte
ve çeşitlialternatif turizm türlerinin bölgeye kazandırılmasını sağlamaktadır. Bölgede gastronomi
turizmikapsamında zeytin turizminin geliştirilmesi amacıyla şunlar önerilmektedir; ilçede faaliyet
gösteren zeytin işletmelerinin turizme teşviki sağlanmalı, zeytin tadım, yapım ve koklama atölyeleri,
zeytin/zeytinyağı yemek yarışmaları, zeytin rotaları, zeytinile ilgili hasat şenlikleri, sergiler,
festivaller, fuarlar gibi organizasyonlar, eğitimler, zeytinlikler arasında trekking, kamp, yoga yapma
gibi sağlıklı yaşam faaliyetleri arttırılmalıdır. Ayrıca tarihi zeytinyağı fabrikaları restore
edilerekzeytin müzesine dönüştürülmeli ve eko-köyler oluşturularak zeytin turistlerinin
otantikyapılarda konaklamaları ve buradaki çeşitli gastronomik faaliyetlere katılımı sağlanmalıdır.
63 Burhaniye Ticaret Odası Ekonomik Rapor | 2021