Page 30 - STRATEJİK PLAN 2019-2022
P. 30
STRATEJİK PLAN 2019-2022
gelmesi ve elde edilen dönemsel sonuçların karşılaştırmalara izin vermesi. Böylece, odanın paydaşları ile olan
ilişkisi ve etkileşimlerinin zaman içerisinde nasıl bir eğilim gösterdiği bilimsel verilerin ışığında
değerlendirilmesi mümkün olabilecektir. Stratejik yönetime geçmenin amacı ve uygulamada başarı elde
etmenin gerekleri göz önüne alındığında paydaş çalışmaları büyük önem arz etmektedir.
Paydaşların Tespiti ve Öncelikle dirilmesi
Paydaşlar ile etkileşim süreklilik arz eden bir süreçtir. Bundan dolayı paydaşların katılım ve katkılarının bütün
zamanlarda yönetsel süreçlere dahil edilmesi başarılı bir yönetim için gereklidir. Bununla birlikte, her Dört
yılda bir geliştirilen stratejik planların yapılması aşamasında paydaşların görüş, öneri, şikayet, beklenti ve
odaya ulaşma kanallarını sistematik bir şekilde değerlendirmek önemli bir fırsat olarak görülmelidir.
Bu düşünceden hareket ile BTO yönetimi, stratejik yönetime geçmenin ilk adımı olan stratejik fikirlerin
geliştirilmesi aşamasında paydaşların görüşünün alınmasına özel bir önem atfederek birincil derecede önemli
paydaşları tespit etme, stratejik fikirlerini ortaya çıkarma ve dönemsel plana yansıtma yoluna gitmiştir.
Paydaş analizleri dış ve iç olmak üzere iki çevreye yönelik olarak yapılmıştır
Dış Paydaşlar: Dış paydaşlar, odanın faaliyetlerinden dolaylı olarak etkilenen veya odanın faaliyetlerinden
etkilendiği çevrelerdir. Dış paydaşlar kamu, özel ve sivil toplum sektörleri olmak üzere oldukça geniş bir
yelpazede faaliyet gösteren ulusal ve yerel kurum ve kuruluşlardan oluşmaktadır. Bu geniş çevrede BTO’nun
doğrudan yararlanabileceği stratejik önemdeki fikirlerin ortaya çıkarılması ve işbirliği olanaklarının
belirlenerek gerçekleştirilebilmesi için birincil derecede önemli olan paydaşların tespiti yoluna gidilerek
anlamlı sonuçlar elde edilmeye çalışılır.
Dış paydaşlar kendi içerisinde ikiye ayrılır:
Doğrudan Yararlanıcılar/Etkilenenler/Etkileyenler (Üyeler): Odanın ürettiği ürün ve hizmetleri alan,
kullanan veya bunlardan yararlanan kişiler, müteşebbisler veya kurumlardır.
Dolaylı Yaralanıcılar/Etkilenenler/Etkileyenler: Bunlar odanın faaliyetlerinden etkilenen veya odayı
etkileyen kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarıdır.
İç Paydaşlar: Odanın faaliyetlerinin yönetilmesi sürecinde yer alan veya faaliyetlerinden doğrudan etkilenen
oda içindeki kişi, grup veya ilgili/bağlı kuruluşlardır. Odanın çalışanları, yöneticileri ve meslek komiteleri iç
paydaşları oluşturur.
Paydaşlar bu iki kategoride sınıflandırıldıktan sonra daha alt gruplara ayrılması yoluna gidilerek daha özellikli
görüş ve öneriler alınır.
Kurum Çalışanları
Meslek Komiteleri
Meclis
Yönetim Kurulu
Komisyonlar ve Komiteler
Odanın etkileşim içerisinde olduğu iç ve dış paydaşların alt gruplarının sayısı göz önüne alındığında, bunlara
ulaşma ve fikirlerini yazılı (anket) ve sözlü (çalıştay) yollarla alma ve anlamlı bir değerlendirmeye tabi tutma
zaman alıcı ve maliyetli olacağı için hepsine ulaşma yoluna gidilmesi gerekli değildir. Stratejik plan geliştirme
amacına hizmet edecek ve bilimsel yaklaşıma uygun sonuçlar elde etmek için paydaşların önceliklendirilmesi
yoluna gidilmesi daha rasyonel bir yoldur. Odanın ihtiyaç ve beklentilerini karşılama konusunda kurumsal
önceliklerini yansıtan “paydaşların önem derecesi” ve paydaşların oda faaliyet ve hizmetlerini yönlendirme,
www.burhaniyeto.org.tr Sayfa 30